Islam
The revelation of the revelation
The secrets offered in rhythms
The truth of heaven entering through chorus
…
Like Caribbean mambo dancers
The whirling dervishes go off
spinning into the arms of light
Across a floor of endless squares
and circles
Calligraphy brushed into tiles
Painted inside the names of God
Love
Compassion.ÂÂ
VHC
I
Poeta boricua de la diáspora nuyorican, Hernández Cruz nació en Aguas Buenas (1949) y se crió en las calles del Bronx, de las que se nutre el primer poemario de poesía nuyorican publicado por Random House, su Snaps (1969), cuya voz poética, “but my true nature is gentle / & the stare of a mad eye,” se sabe transformadora —dúsmica, como le llamó Miguel Algarín— de la negatividad irradiada por el poder político dominante de la Ciudad de Nueva York, en positividad: “to leave the shapes you got the same i can- / not do that to crush & twist them i will.”
Por esa fuerza transformadora de Snaps, el poeta beat, Allen Ginsberg, autor de “América” (1956), “America when will we end the human war? / Go fuck yourself with your atom bomb,” endosa el poemario desde la contratapa: “spontaneous urban American language as [William Carlos] Williams wished, original soul looking out intelligent Bronx windows.” Endoso que Ginsberg empieza con gran sabor lírico: “Poesy news from space anxiety.”